Pierwsza zima za kierownicą… Młody kierowco, nie ryzykuj, przygotuj się!
Kierowanie pojazdem w trakcie zimy wymaga od nas zachowania szczególnej ostrożności, umiejętności i odpowiedniego przygotowania. Miesiące zimowe mogą być bowiem trudne, szczególnie dla „świeżo upieczonego” kierowcy.
Zachowaniu bezpieczeństwa na drodze sprzyja cierpliwość, doskonalenie odpowiednich nawyków, przygotowanie pojazdu do zimowych warunków oraz świadomość potencjalnych trudności i zagrożeń.
Nawyki zapewniające bezpieczeństwo
Jazda zimą jest szczególnie trudna ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe. Niska temperatura, lód, śnieg i błoto pośniegowe pogarszają przyczepność pojazdu, wydłużają czas hamowania, powodują zabrudzenie reflektorów, co zwiększa ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Zimowa aura oraz „krótki dzień” ograniczają też widoczność na drodze. Z kolei zakorkowane ulice, które wydłużają podróż, mogą budzić irytację i zniecierpliwienie. Złość i pośpiech nie pomagają w podejmowaniu adekwatnych decyzji na drodze, szczególnie gdy brak nam doświadczenia i wprawy w kierowaniu. Z tego względu warto zachować spokój oraz być świadomym własnych ograniczeń (i możliwości). Priorytetem kierowcy powinno być również zachowanie czujności i uwagi oraz zadbanie, by być widocznym dla innych uczestników ruchu drogowego. Tak jak w innych porach roku, ważne jest także utrzymywanie prędkości adekwatnej do okoliczności oraz zachowanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów.
Świadomość warunków pogodowych
Przed wyjazdem warto poświęcić trochę czasu i sprawdzić warunki pogodowe na drodze. Należy przy tym sprawdzić prognozę pogody dla miejsca, z którego wyjeżdżamy, jak i dla miejsca, do którego zmierzamy.
W sytuacji, gdy nie dysponujemy odpowiednim doświadczeniem w zakresie prowadzenia pojazdu w trudnych warunkach pogodowych – i jednocześnie okoliczności nam na to pozwalają – warto rozważyć opóźnienie, odwołanie lub przełożenie podróży na inny czas. Jeśli jesteśmy w trakcie podróży, a warunki pogodowe wyraźnie pogarszają się, warto zrobić sobie przerwę i wyruszyć, gdy pogoda się poprawi. Jeśli zaś możemy już bezpiecznie wyjechać, pamiętajmy o odśnieżeniu pojazdu i usunięciu znajdującego się na nim lodu (zwłaszcza tego znajdującego się na masce i bagażniku samochodu). Nieuprzątnięty śnieg i lód może bowiem zadziałać jak pocisk, gdy zderzy się z innym pojazdem.
Sprawdzając warunki pogodowe pamiętajmy, że:
– temperatura gruntu jest zazwyczaj inna niż temperatura powietrza – przykładowo, gdy temperatura powietrza waha się od 0 do 3 stopni Celsjusza, temperatura gruntu może spaść poniżej zera i spowodować oblodzenie drogi;
– wyższy poziom wilgotności, obserwowany na przykład na terenach zalesionych, zwiększa niebezpieczeństwo powstania śliskich odcinków na drodze;
– jako pierwsze lodem pokrywają się drogi usytuowane na wzniesieniach, wiadukty i mosty; inne niebezpieczne miejsca to zakręty i zacienione miejsca na drodze.Źródło: https://www.motofakty.pl/artykul/opony-to-nie-wszystko.html
Opony zimowe
Opony letnie nie zapewniają bezpiecznej przyczepności pojazdu w temperaturze poniżej 7ºC. Gumowa mieszanka zawarta w bieżniku traci wtedy elastyczność (twardnieje), co wpływa na pogorszenie przyczepności pojazdu nie tylko na ośnieżonych i mokrych nawierzchniach, ale również na suchych drogach. Pogorszenie przyczepności wpływa zaś na wydłużenie drogi hamowania. Mieszanka gumowa zawarta w bieżniku opon zimowych jest bardziej miękka i dzięki zawartej w niej krzemionce nie traci elastyczności w niższych temperaturach. Wpływa to na lepszą przyczepność pojazdu zarówno w niskich temperaturach, jak i na mokrej lub ośnieżonej drodze. Warto również podkreślić, że opony zimowe zużywają się w okresie zimowym w mniejszym stopniu niż w lecie. Powinny być montowane, gdy temperatura spada poniżej 7°C.
Odpowiednie przygotowanie pojazdu
Przed nastaniem zimy warto również upewnić się, że posiadany pojazd jest odpowiednio przygotowany do utrudnionych warunków pogodowych. Przygotowanie to obejmuje w pełni naładowany akumulator, pełny zbiornik zimowego płynu do spryskiwaczy, sprawną nagrzewnicę i odmrażacz oraz wycieraczki, które – pomimo śniegu i lodu – nie pozostawiają na szybach dużych smug. Dobrą praktyką jest regularne przecieranie świateł, co zapewni dobrą widoczność dla innych użytkowników dróg. Rekomendowanym zabezpieczeniem jest również przechowywanie w pojeździe skrobaczki do lodu, zapasowego płynu do spryskiwaczy oraz wyposażenia na wypadek niespodziewanej awarii, w tym: latarki, koca lub innego ciepłego okrycia, naładowanego telefonu, wody i przekąsek.
Opr. red.