Wychowanie a bezpieczeństwo
Kilka słów o… zaletach pomocy psychologicznej
O zaletach pomocy psychologicznej i terapii mówi Barbara Tokarska, terapeutka uzależnień.
Kilka słów o… kampanii i wynikach badań z 2020 r.
Wybrane wyniki badań z 2020 r. na temat kampanii „Bez chemii na drodze” i zagadnień, których dotyczy, omawia Artur Malczewski – kierownik Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii
Debata oksfordzka „Bez chemii na drodze”
Pedagogów i nauczycieli zapraszamy do korzystania ze scenariusza debaty z uczniami szkół ponadpodstawowych na temat bezpieczeństwa na drodze.
Uwaga, dzieci
Oczywistym jest, że bezpieczeństwo dzieci na drodze wymaga specjalnej troski ze strony dorosłych. Wydaje się jednak, że wiedza na temat uwarunkowań zachowań dzieci w ruchu drogowym nie jest już tak powszechna.
Kierowcy i piesi – niektóre zachowania na drodze
Dzieci uczą się bezpiecznych (lub niebezpiecznych) zachowań na drodze obserwując i naśladując zachowania dorosłych.
Rola współpracy rodziców i nauczycieli w skutecznym wspieraniu nastolatków w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami
Pojawienie się zachowań problemowych lub ryzykownych to często moment krytyczny w życiu nastolatka. W takich chwilach potrzebuje on mądrego, przemyślanego działania i wsparcia ze strony opiekunów (rodziców i nauczycieli), aby nie dopuścić do eskalacji tych zachowań i na czas je zatrzymać.
Jak rozmawiać z nastolatkami?
Nastoletnia latorośl bywa trudnym rozmówcą, ale stosowanie się w czasie rozmowy do kilku zasad może znacznie podnieść jakość wzajemnych kontaktów, a tym samym przyczynić się do zachowania i pogłębienia więzi rodzinnych.
To, co chroni nastolatków przed zachowaniami ryzykownymi
Czy można zrobić coś, by dorastające dziecko (mówiąc potocznie) „nie narobiło głupot”, których potem będzie żałowało? Możemy wbudować w niestabilny system funkcjonowania nastolatka bezpieczniki, które mają szanse uchronić go przed ryzykownym, nieodpowiedzialnym zachowaniem – to adekwatne poczucie własnej wartości i umiejętność radzenia sobie z emocjami. Fundamentem tych czynników chroniących jest dobra więź z rodzicem.
Dzieci uczą się przez obserwację
Dziecko lepiej zapamiętuje zachowania rodziców, niż to, co rodzice mówią. Jeżeli rodzic mówi, że coś jest niewłaściwe, ale postępuje w inny sposób, dla dziecka większe znaczenie będzie miało zachowanie mamy czy ojca.
Rola więzi w procesie uczenia się tego, co jest właściwe, a co nie
Zdarza się, że choć tłumaczymy dziecku, jak ma się zachowywać, co jest właściwe, a co nie jest, ono zachowuje się zupełnie inaczej, niż tego oczekujemy. Nie musi to oznaczać, że dziecko nas nie słucha albo robi nam na złość. Małe dziecko np. nie jest w stanie zapamiętać informacji na dłużej, jeśli nie mają one dla […]
Co robić, kiedy nastolatek przekracza granice?
Na liście największych zagrożeń okresu dorastania substancje psychoaktywne z pewnością znajdują się na jej szczycie. Jak najlepiej więc zadbać o bezpieczeństwo nastolatka, kiedy wymyka się już spod rodzicielskiej kontroli? Co robić w sytuacji, kiedy przekroczy granicę i spróbuje alkoholu lub narkotyków? Stosowanie kar na tym etapie może nie przynieść oczekiwanego rezultatu, a wręcz jeszcze bardziej odsunąć nastolatka od rodziców.
Okres dorastania: zdobycze rozwojowe i zadania rozwojowe
Dojrzewanie dziecka przynosi wiele zmian w życiu i nastolatka, i jego rodziców. Zrozumienie tego, co się z nim dzieje, pozwala dorosłym nie tylko umiejętnie wspierać go, ale też ułatwia radzenie sobie z własnym niepokojem czy frustracją.
Rola granic i zasad w relacji z nastolatkiem
Zadajemy sobie często pytania, ile autonomii powinno mieć dziecko. Wraz z dorastaniem zmieniają się przecież jego potrzeby. Staje się coraz bardziej niezależne, musi mieć miejsce na swoje sprawy, na sprawdzanie swoich możliwości. Z drugiej strony cały czas potrzebuje granic, żeby czuć się bezpiecznie, bo nie jest gotowe do podejmowania dorosłego życia.